مدآنلاین: وقتی شخص ثروتمندی چند صد هزار دلار صرف خرید یک خودروی سوپراسپرت یا سوپرلوکس می‌کند بدین معناست که می‌خواهد خاص باشد و در خیابان نظر مردم را به خود جلب کند. یکی از موارد جلب‌توجه در سوپراسپرت‌ها شیوهٔ بازشدن درهای آن‌هاست. بااین‌حال نحوه بازشدن درهای بسیاری از سوپراسپرت‌ها به‌ طور معمولی و با لولاهای نصب‌شده در جلوی در است. درست مانند هر ماشین دیگری. اگر شما فراری، پورشه و یا حتی بوگاتی بخرید می‌بینید که درهای متفاوتی ندا و کاملاً مشابه یک فیات یا فولکس‌واگن است. در نقطهٔ مقابل اما برخی از سوپرکارها هستند که شیوهٔ متفاوتی را برای باز شدن درهای خود انتخاب کرده‌اند. پدال در این مطلب به معرفی انواع گوناگون باز شدن درها در سوپراسپرت‌ها و سوپرلوکس‌ها می‌پردازد.

درهای قیچی لامبورگینی
بدون شک شناخته‌شده‌ترین شیوهٔ باز شدن درها در تمامی انواع سوپرکارها، درهای قیچی لامبورگینی است. سالیان سال است که لامبورگینی ازاین‌گونه درها در سوپراسپرت‌های پرچم‌دار خود استفاده می‌کند و به همین دلیل این نوع درها به «درِ لامبورگینی» معروف شده‌اند حتی اگر در خودروهای دیگری مورداستفاده قرار گیرند. تعداد انگشت‌شماری از دیگر سوپرکارها (و همین‌طور تعداد بی‌شماری از کانسپت‌ها) از طرح مشابه درهای لامبورگینی استفاده کرده‌اند اما هیچ‌کدام به محبوبیت درهای قیچی لامبورگینی نیستند. البته تمامی محصولات لامبورگینی از درهای قیچی استفاده نمی‌کنند چراکه این درها فقط مخصوص محصولات تولیدی پرچم‌دار ۱۲ سیلندر مانند آونتادور و پیشینیان آن (که به کانتاش می‌رسد) هستند و محصولات ۱۰ سیلندر یعنی هوراکان (و قبل از آن گالاردو) از درهای معمولی استفاده می‌کنند.

درهای عمودی کوئنیگ‌زگ
گوئنیگ‌زگ شیوهٔ متفاوت درهای عمودی را در سوپراسپرت‌های میلیون دلاری خود استفاده می‌کند. سازندهٔ سوئدی از یک مکانیسم دوسطحی انطباقی در این نوع درها استفاده می‌کند که ابتدا درها به‌صورت افقی از جای خود بیرون آمده و سپس حول یک محور به‌صورت ۹۰ درجه تغییر جهت می‌دهد و به‌صورت عمودی قرار می‌گیرند. کوئنیگ‌زگ پیشگام استفاده از درهای عمودی است و ابتدا از آن‌ها در مدل CC8S استفاده نمود. این شرکت همچنان از درهای عمودی در جانشین مدرن CC8S یعنی آگِرا و سوپراسپرت برقی رِگرا استفاده می‌کند.

درهای پروانه‌ای مک‌لارن
بسیاری از سوپرکارها و همین‌طور خودروهای مسابقه‌ای از درهای پروانه‌ای استفاده کرده‌اند اما تعداد کمی از آن‌ها طرحی کاملاً مشابه مک‌لارن داشته‌اند. درواقع هر خودروی شهری و جاده‌ای که مک‌لارن تا به امروز تولید کرده، از F1 افسانه‌ای و SLR که برای مرسدس ساخته شد گرفته تا اسپرت‌های امروزی و هایپراسپرت‌های تولید محدود این شرکت، همه از این طرح درها استفاده کرده‌اند. در این شیوه، درها همانند بال‌های پروانه در اطراف خودرو باز می‌شوند که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند.

 

درهای گالوینگ مرسدس بنز
مرسدس بنز برای اولین بار در اوایل دههٔ ۱۹۵۰ و در مدل ۳۰۰ SL از این نوع در استفاده نمود. درهایی که هنگام باز بودن شبیه بال‌های مرغ دریایی بوده و بانام گالوینگ شناخته می‌شوند. چند دهه بعد مجدداً مرسدس بنز از این طرح درها در مدل SLS AMG استفاده نمود. بااین‌حال هرچند بسیاری از خودروهای دیگر همچون دلورین و پاگانی هم از درهای گالوینگ استفاده کرده‌اند اما مسلماً همواره هر وقت کلمهٔ گالوینگ آورده شود همه به یاد مرسدس بنز می‌افتند.

 

درهای قو آستون‌مارتین
آستون‌مارتین علاقهٔ چندانی به استفاده از درهای عجیب‌وغریب در محصولات خود ندارد اما تمایلی به استفاده از درهای معمولی هم ندارد؛ بنابراین این شرکت از درهایی استفاده می‌کند که بین درهای معمولی و درهای عجیب قرار می‌گیرد. این نوع درها که بانام درهای قو شناخته می‌شوند تقریباً مانند درهای معمولی هستند اما فقط کمی به بالا باز می‌شوند. درهای قو هنگام باز بودن نمایی زیبایی به خودرو می‌بخشند و همچنین ازآنجایی‌که نیاری به موتورهای سنگین جهت بالا بردن ندارند، وزن سبک‌تری هم دارند. این نوع درها برای اولین بار در مدل‌های ونتیج و DB9 استفاده شدند اما در حال حاضر در تمامی محصولات تولیدی آستون‌مارتین مانند DB11 و لاگوندا بکار گرفته می‌شوند.

درهای خودکُشی رولزرویس
درهای موسوم به خودکُشی در گذشته در مدتی طولانی بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفتند اما با تداول درهای معمولی امروزی، درهای خودکشی تقریباً به‌طور کامل از صنعت خودروسازی کنار گذاشته شدند تا اینکه رولزرویس دوباره آن‌ها را احیا نمود. البته این خودروساز بریتانیایی نام خودکشی را دوست ندارد و به همین دلیل از نام Coach برای این درهای استفاده می‌کند. درهای Coach مشابه درهای معمولی به‌صورت افقی باز می‌شوند اما لولای آن‌ها در عقب نصب‌شده یعنی برعکس درهای معمولی. در سدان‌های گوست و فانتوم، درِ جلویی به‌صورت معمولی باز می‌شوند اما درِ عقبی از نوع Coach است درحالی‌که در مدل‌های دودر مانند رایث، داون و فانتوم کوپه صرفاً از درهای Coach استفاده می‌گردد. در این نوع درها، سوار و پیاده شدن به خودرو راحت‌تر صورت می‌گیرد و حتی رولزرویس برای سهولت در باز و بسته کردن آن‌ها از موتورهای برقی جهت این کار استفاده کرده است.

دیگر درهای عجیب
مواردی که در بالا ذکر شدند مسلماً شایع‌ترین نوع درهای عجیب هستند اما انواع دیگری هم وجود داشته که در هر دو نمونه ماشین‌های تولیدی و کانسپت بکار رفته‌اند. به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۱۰ آلفارومئو کانسپتی را بانام Pandion معرفی نمود که درهای قیچی مانندی داشت اما لولاهای آن در قسمت عقب قرار داشتند. یا در سال ۱۹۸۹ ب‌ام‌و خودروی تولیدی Z1 را به بازار عرضه کرد که دارای درهای کشویی بود. البته درهای کشویی Z1 با درهای کشویی ون‌ها متفاوت بود و به داخل بدنه می‌رفت. نوع دیگری از درها نیز درهای کاناپی هستند. این درها مانند کاناپی جنگنده‌ها بوده و کل سقف و درها به هم چسبیده و باهم به سمت بالا باز می‌شوند. نمونهٔ درهای کاناپی را می‌توان در کانسپت لامبورگینی آگوئیستا و خودروی استرلینگ نوا مشاهده کرد.